Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020. Adakah anda ingin bekerja di Sektor Kerajaan tetapi tidak tahu caranya? Bagaimana untuk lulus temuduga spa atau kerja kerajaan dengan mudah tanpa menggunakan sebarang “KABEL” !

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

Mahukah anda jika kami BONGKARKAN “RAHSIA SULIT” bagaimana untuk lulus temuduga SPA ?

Kerja Kerajaan Adalah Impian Kebanyakan Orang

Kerja kerajaan memang menjadi impian ramai orang, termasuk yang baru lepas graduate, yang sedang bekerja, dan juga mereka yang sedang belajar. Siapa taknak kerja kerajaan kan? Yang muda, yang berumur, semua nak kerja kerajaan…

Kerja kerajaan sememangnya menjamin masa depan! Semua orang berkata sedemikian… Semua begitu teruja untuk memasuki kerjaya di sektor awam… Kerja kerajaan adalah impian kebanyakan orang.

Sebab itulah laman web kerja-kerajaan.com ini ditubuhkan sejak Februari 2009 lalu hingga kini. Tujuannya tidak lain tidak bukan membantu dan mempermudahkan calon-calon yang bakal menghadiri temuduga kerja kerajaan dan seterusnya berjaya.

Masalah Yang Selalu Dialami Dalam Temuduga SPA (Kerja Kerajaan)

Sebelum berjaya memasuki sektor awam, ada halangan terbesar yang perlu dilalui oleh semua orang. Iaitu TEMUDUGA… Sebelum anda hadir temuduga, sedikit soalan buat anda.

  • Sering dipanggil menghadiri temuduga di sektor awam, tapi dapatnya tak pernah sekalipun.
  • Anda baru menghabiskan pengajian di sekolah/universiti, dan risau untuk menghadiri temuduga kerana langsung tiada pengalaman temuduga.
  • Anda tercari – cari panduan untuk persediaan temuduga kerja kerajaan, tapi tidak menjumpainya…
  • Anda tak tahu apa nak jawab semasa disoal oleh panel penemuduga kerja kerajaan. Terkebil – kebil mata anda…. Blur!
  • Anda lemah bahasa Inggeris, dan anda sangat takut sekiranya panel penemuduga menyoal anda dalam bahasa tersebut!
  • Anda ingin tahu apa soalan – soalan yang sering ditanya oleh panel penemuduga kerja kerjaan, tapi anda tak tahu bagaimana nak ketahuinya…
  • Sudah mengisi borang permohonan kerja di sektor awam berulang – ulang kali, tapi masih tidak dipanggil – panggil menghadiri temuduga.
  • Anda pernah datang temuduga, tapi bila sampai di tempat temuduga, anda berpatah balik… Takut sangat!
  • Anda ditanya soalan ‘killer’ oleh panel penemuduga, mati akal anda dibuatnya..
  • Anda serang dibayangi mitos – “nak masuk gov kena ada kabel”. Inilah fikiran songsang yang selama ini menghantui anda!
  • Anda menunggu masa dibuang kerja di syarikat anda bekerja, kerana syarikat nak bankrup…Anda benar – benar risau.
  • Dan bermacam – macam problem lagi yang bermain – main dalam fikiran anda…(tak perlu diceritakan semuanya – 10 page tak habis

Ya, itu baru sekelumit dari masalah yang sedang melanda rakan – rakan kita yang ingin mencari kerja di sektor awam…

Bukan senang nak dapat kerja di sektor awam ini jika anda tidak tahu rahsianya… Mungkin anda akan berkata ” tiada rahsia – rahsianya, dipanggil temuduga, datang, dan jawab je apa – apa soalan yang ditanya”.

Adakah anda pasti dengan melakukan itu saja anda mampu berjaya dapatkan kerja yang anda idam – idamkan, iaitu kerja kerajaan?

Baca Juga  Contoh Soalan Temuduga Latihan Pembantu Pembedahan Pergigian

Ianya tidak semudah anda sangkakan… Oleh sebab itulah laporan ini ditulis khas buat anda. Ianya disediakan khas untuk membantu orang seperti anda yang sememangnya menginginkan kerjaya di sektor awam sebagai kerjaya tetap.

Kelebihan Bekerja Dengan Sektor Awam

Banyak kelebihannya bekerja dengan sektor awam dan kami percaya disebabkan kelebihan-kelebihan inilah mengapa begitu ramai orang memohon jawatan kosong yang diiklankan di sektor awam.

Antara kelebihan-kelebihan yang anda dapat sebagai seorang penjawat awam ialah:

ELAUN PERUMAHAN

Ya, anda dapat elaun perumahan pada setiap bulan. Usah risau lagi untuk membayar sewa bulanan rumah anda kerana elaun ini sudah pasti akan membantu.

IMBUHAN TETAP KHIDMAT AWAM (ITKA)

Anda sebagai kakitangan awam, ada satu imbuhan khas disediakan khas buat anda. Ini adalah satu penghargaan buat mereka yang berkhidmat buat negara.

CUTI BERSALIN

Usah risau – risau jika anda rasa anda/orang rumah anda perlu ambil cuti bersalin 2 bulan. Sudah tentu ianya diberikan dengan gaji terus jalan!

BERSARA PADA UMUR 58 – 60 TAHUN (PILIHAN)

Sungguh lama anda berkhidmat dalam kerajaan tu..Jika di luar sana, adakah anda akan diberikan peluang berkhidmat selama itu?

PELUANG BERKURSUS DARI SEMASA KE SEMASA

Boleh dikatakan pada setiap bulan anda akan dihantar ke kursus. Sudah tentu banyak ilmu pengetahuan yang anda pelajari percuma yang di’support’ oleh kerajaan. Jika anda hadir sendiri kursus tersebut, dekat 4 angka juga anda perlu bayar setahun.

KENAIKAN GAJI SETIAP TAHUN

Anda berkhidmat untuk kerajaan, sudah pasti ada kenaikan gaji tahunan anda. Lagi lama anda berkhidmat, lagi tinggi kenaikan gaji yang anda perolehi. Sudah pasti anda sukar nikmati kenaikan ini di mana – mana selain di sektor awam.

PELUANG MELANJUTKAN PELAJARAN

Wah! Sambung belajar pun diberikan peluang. hebat tu! Dan untuk makluman anda, anda juga akan diberi peluang tajaan untuk menyambung pelajaran anda. Sudah tentu ini memberikan 1001 kebaikan buat anda dan juga kerajaan.

COST OF LIVING ALLOWANCE (COLA)

Anda bekerja di bandaraya yang taraf hidupnya adalah tinggi? Memang semuanya mahal, dari tambang bas, makan, tol dan lain – lain. Tahukah anda bahawa COLA ini dibayar berdasarkan di bandar mana anda bekerja?

PINJAMAN KOMPUTER DAN KENDERAAN

Anda mahu buat pinjaman komputer ataupun pinjaman kenderaan? Dengan sepantas kilat anda boleh mendapatkannya.

PINJAMAN PERUMAHAN

Ya, anda boleh mula memiliki aset terbesar dalam kehidupan anda, iaitu rumah! Dalam masa yang singkat, anda sudah boleh mula membuat pinjaman untuk membeli ‘banglo’ idaman anda.

PELUANG KENAIKAN PANGKAT

Siapa taknak naik pangkat kan? Naik pangkat maknanya naik gaji dan juga anda naik selevel lagi dari tahap anda sebelum ini. Kiranya anda jadi bos la ni…

LEBIH MASA DILUANGKAN BERSAMA KELUARGA

Ya, kini anda akan punyai lebih banyak masa bersama keluarga berbanding kehidupan sebelum ini. Dan keluarga anda semakin menyayangi anda seadanya…

Baca Juga  Contoh Soalan Temuduga Penolong Pegawai Perangkaan E29

CUTI TAHUNAN MENGIKUT KELAYAKAN

Tahukah anda bahawa cuti diberikan paling minima adalah 14 hari iaitu buat pekerja am. Jika anda berjawatan professional, cuti anda adalah 25 hari. Itu belum campur lagi dengan kenaikan cuti tahunan dan juga kenaikan pangkat.

CARUMAN KWSP ATAU PENCEN

Anda pilih mana anda suka. Nak KWSP ke pencen ke? Kedua – duanya ada kelebihan tersendiri. Jadi, usah risau akan masa depan anda lagi..

Persaingan Sengit Nak Masuk Kerja Kerajaan Melalui SPA8

Oleh itu, tidak hairanlah mengapa terdapat beratus-ratus ribu orang, oppsss… bukan! Dah lebih sejuta permohonan untuk berkhidmat dalam sektor awam pada setiap tahun.

Akan tetapi, adakah mudah untuk memasuki sektor awam ini? Jika anda fikir memang mudah untuk bekerja kerajaan, anda silap…

Lihatlah betapa ramainya memohon untuk mengisi kekosongan di sektor awam. Semakin ramai orang ingin bekerja dalam sektor awam… Apakah sebabnya? Pastinya atas kelebihan yang bakal diikmati sebagai penjawat awam macam yang kita bincang di atas.

JOM LIHAT STATISTIK TEPAT PADA TAHUN 2015, 2016 DAN 2017 PULA;

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

LEBIH 1 JUTA PERMOHONAN SETIAP TAHUN, TAPI YANG DILANTIK MENJAWAT JAWATAN BEBERAPA ORANG?

Permohonan dibuka sepanjang tahun melalui borang SPA8i. Masuk ja semester akhir belajar, bakal graduan (ANDA!) dah mula memohon. Berebut-rebut terutama untuk jawatan-jawatan HOT seperti Pegawai Tadbir Diplomatik, Akauntan dan pegawai-pegawai lain.

TAPI PERCAYA TAK HANYA 4% SAHAJA YANG BERJAYA! OUCH!!!!

Tengok sendiri data yang dikeluarkan dalam LAPORAN RASMI Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk tahun 2015 – 2018.

JANGAN TERKEJUT!

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

Berdasarkan statistik ini pasti ramai yang ‘kecut perut‘. Rasa ‘keciiiiiil‘ sangat potensi nak jawatan-jawatan kerajaan ni.

NGERI KAN!

Untuk tahun 2019 jangan terkejut. Lebih NGERI! Ini data terkini yang dikeluarkan oleh pihak SPA pada tahun 2020 untuk statistik pengambilan tahun 2019

Memang sukar untuk berjaya mendapat kerja kerajaan jika kita melihat kepada persaingan tinggi ini. Ramai dah ‘kalah’ awal setelah melihat statistik ini. Itulah yang mereka tak sedar sebenarnya.

PEDULIKAN STATISTIK TERSEBUT, DAN FOKUS UNTUK…

“LALUI DAN LULUS CABARAN DAN HALANGAN NAK JAWAT KERJA KERAJAAN INI”

Persaingan untuk mendapatkan kerja kerajaan AMAT tinggi dan peluang untuk anda berjaya adalah tipis jika anda langsung TIDAK TAHU bagaimana untuk bersedia menghadapi temuduga tersebut.

Contoh-Contoh Soalan Temuduga SPA Yang Lazimya Ditanya Ketika Temuduga

Bagi anda yang selalu hadir temuduga kerja, mungkin tak perlu biasakan diri sangat dengan contoh-contoh soalan temuduga ini.

Namun, untuk graduan yang baru habis pengajian dan dipanggil temuduga, anda perlu membuat persiapan sebelum temuduga kerja kerajaan nanti.

Berikut adalah 10 contoh soalan temuduga spa yang biasanya ditanya ketika temuduga:

  1. Sila perkenalkan diri anda secara ringkas
  2. Apakah peranan Jabatan dan Kementerian ini?
  3. Setakat mana anda tahu, apakah tugas-tugas yang bakal dipikul dalam jawatan ini nanti?
  4. Kenapa anda yang harus kami pilih, dan bukan calon lain? Apa kelebihan  anda?
  5. Mengapakah kami patut mengambil anda bekerja dengan kerajaan?
  6. Semasa projek akhir di semester anda, apa yang anda lakukan? Sila ceritakan..
  7. Apakah kelemahan anda yang harus kami ketahui?
  8. Adakah anda melakukan sebarang perkara yang akan membantu anda mengatasi kelemahan tersebut?
  9. Sumbangan yang boleh anda berikan jika menjawat jawatan yang dipohon
  10. Apakah tema hari pekerja tahun ini?
Baca Juga  Contoh Soalan Temuduga Pegawai Geosains C41

Dan, soalan bonus untuk calon temuduga jika anda temuduga jawatan penguatkuasa seperti Polis, Kastam, Imigresen dan sebagainya adalah..

  • Apakah definisi INTEGRITI?

Ebook Rahsia Persiapan Temuduga SPA8 – Kerja Kerajaan

Kini anda tidak perlu pening-peningkan kepala memikirkan “Bagaimana la aku nak lulus temuduga ni yer?“. Kerisauan dan ketakutan anda akan kami selesaikan kerana kami bukannya menyediakan “kabel besar” yang boleh menjamin anda lulus temuduga tersebut tetapi kaedah-kaedah dan teknik-teknik rahsia yang terbukti berkesan yang dapat membantu anda lulus temuduga. Insyallah……

APA RAHSIA DALAM EBOOK INI?

  • Anda perlu tahu apakah 4 tindakan yang harus anda lakukan sebelum menghadiri temuduga. Tanpanya persediaan temuduga anda akan menjadi tempang!
  • Tahukah anda dengan hanya memakai pakaian tertentu, anda boleh mendapat markah free 5% dengan begitu sahaja.
  • Bagaimana melatih diri anda menjadi hebat berkata – kata di hadapan panel penemuduga dan terus memukau mereka? Anda akan ketahuinya…
  • Cuak disoal dalam bahasa Inggeris. Ketahui bagaimana anda dapat kuasai bahasa tersebut dalam masa singkat khas untuk temuduga…
  • Bagaimana nak jangkakan soalan – soalan yang bakal disoal semasa temuduga? Ikuti beberapa teknik mudah yang diajarkan dalam ebook ini.
  • Anda tidak dipanggil – panggil temuduga? Ketahui 7 sebab utamanya. Selapas ini Insyallah anda akan dipanggil!
  • Anda ada ijazah, bolehkah anda apply jawatan yang perlukan SPM saja? Tahukah anda, silap percaturan, anda pulang kosong saja.
  • Bila anda disoal sebegini ” Kenapa kami patut pilih anda bagi jawatan ini?”. Apakah patut anda jawab? Ketahuilah soalan – soalan paling killer yang pasti anda dapat jawab selepas ini.

Dan banyak lagi rahsia yang tidak muat kami nyatakan di sini. Semuanya terkandung dalam ebook ini!

BAGAIMANA EBOOK INI MEMBANTU ANDA?

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

DAPATKAN E-BOOK INI SEGERA!

Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020

Bayaran boleh dilakukan melalui Perbankan Online (Maybank2u, CIMB Clicks, Bank Islam, BSN, RHB dan lain-lain) dan Kad Kredit. Ebook adalah dalam format PDF. Format ebook adalah PDF iaitu buku maya yang boleh dibuka di hampir kesemua peranti moden (telefon bimbit dan komputer) – guna Google Chrome pun boleh!

Kami berharap agar perkongsian Contoh Soalan Temuduga SPA8 Sesi 2020 ini membantu calon-calon temuduga spa8 tahun ini. Ingat! anda perlu buat persiapan untuk bersaing dengan ribuan calon temuduga.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
You cannot copy content of this page
Open chat
1
Boleh Kami Bantu Anda?
Hello, boleh kami bantu anda?